start / Aktualności

JAKICH SUPLEMENTÓW DIETY POTRZEBUJE MŁODY SPORTOWIEC?

JAKICH SUPLEMENTÓW DIETY POTRZEBUJE MŁODY SPORTOWIEC?

Jesteśmy przekonani, że każdy rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej - szczególnie jeśli chodzi o sprawy związane ze zdrowiem. W związku z tym coraz chętniej korzystamy z preparatów witaminowych dla najmłodszych, które pojawiają się na rynku. Jednak czy dzieci potrzebują dodatkowej suplementacji? Czy może wystarczy zbilansowana i przemyślana dieta? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć w poniższym artykule przygotowanym przez dietetyk - Dagmarę Porc.

Wbrew pozorom suplementy diety nie cieszą się popularnością wyłącznie wśród osób dorosłych. Obserwuje się wzrost zainteresowania tym tematem również wśród młodych ludzi. Najczęściej stosowanymi suplementami diety wśród dzieci i młodzieży są preparaty zawierające witaminy i minerały. W przypadku dziewczyn obserwuje się także spożycie suplementów, którym producenci przypisują właściwości wspomagające odchudzanie i kontrolowanie masy ciała. Chłopcy natomiast, chętniej sięgają po suplementy wspomagające przyrost masy mięśniowej oraz poprawę wyników sportowych.

Rosnąca popularność suplementów diety wśród społeczeństwa ma wiele przyczyn, a jedną z nich jest uleganie wpływowi reklam, w których niejednokrotnie występują znani zawodnicy i przedstawiciele świata sportu. Mając na uwadze dobro dziecka, rodzice decydują się na zakup danego suplementu diety w obawie przed wystąpieniem niedoborów żywieniowych, a czasami również w celu poprawy jego wyników sportowych i regeneracji. Czy takie suplementy diety są konieczne dla aktywnego fizycznie dziecka? Zdecydowanie nie.

Jeśli żywienie młodego sportowca nie jest odpowiednio zbilansowane, żadna suplementacja nie przyniesie dodatkowych korzyści. Stosowanie suplementów diety powinno być w każdym przypadku konsultowane z lekarzem i dietetykiem w oparciu o zdiagnozowany na podstawie badań morfologicznych niedobór. Bezzasadne stosowanie suplementów diety u dzieci wiąże się z ryzykiem nadmiaru danego składnika, co może być szkodliwe i niebezpieczne dla jego zdrowia.

Dlatego zanim zdecydujesz się podać dziecku dany preparat, przyjrzyj się sposobom jego żywienia i postaraj się wprowadzić odpowiednie modyfikacje. Zwróć uwagę na udział w diecie owoców, warzyw, ciemnego pieczywa, kasz, mleka i produktów mlecznych, orzechów, nasion, pestek, a także… wody. Zdecydowanie zbyt małą uwagę przywiązujemy do wartości odżywczych diety, przeceniając mocno rolę suplementów. Poza ryzykiem przedawkowania danej witaminy czy składnika mineralnego, warto mieć na uwadze, że podawanie suplementów diety od najmłodszych lat kształtuje złe nawyki u dziecka, ucząc niepoprawnych wyborów żywieniowych. Dla dziecka jest to komunikat, że dieta nie jest wystarczająca, aby sprostać jego wymaganiom, a suplementy diety są konieczne dla zachowania zdrowia.

Ze względu na coraz bardziej powszechną suplementację wśród dzieci i młodzieży rolą trenerów, dietetyków i rodziców jest edukacja oraz zachęcanie do spożywania różnych pokarmów oraz napojów tak, aby dieta była różnorodna i pozwalała sprostać ich potrzebom. Dopiero w sytuacji, gdy z jakiś powodów trudno jest zapewnić dziecku pełnowartościowe żywienie, można pomyśleć o wprowadzeniu celowanej suplementacji, najlepiej po konsultacji ze specjalistą, który pomoże dobrać odpowiedni preparat.

Biorąc pod uwagę powyższe pozwoliłam sobie przeanalizować skład jednego z wielu dostępnych preparatów multiwitaminowych dla dzieci i pokazać jak taką ilość witamin dostarczyć wraz z żywnością:

- Witamina C 30 mg (1 kiwi)

- Niacyna 7mg (50g kurczaka)

- Witamina E 3,19mg (10g orzechów laskowych)

- Kwas pantotenowy 1,6 mg (1 jajko)

- Witamina B2 0,7 mg (10g migdałów)

- Witamina B6 0,7 mg (1 woreczek kaszy gryczanej)

- Tiamina 0,6 mg (50g wieprzowiny, 50g orzechów ziemnych)

- Witamina A 191 mcg (4 plasterki sera żółtego)

- Witamina D 2,5 mcg (30g makreli wędzonej)

- Witamina B12 0,5 mcg (pół szklanki mleka)

Jak widzicie zapewnienie takich ilości witamin wraz z dietą nie jest specjalnie trudne, natomiast wybierając suplement diety, najczęściej dostarczamy również cukier będący na pierwszym miejscu w składzie, a także barwniki, aromaty i sztuczne substancje słodzące.

Co zatem z pozostałymi suplementami, po które chętnie sięgają młode osoby aktywne fizycznie? Warto wiedzieć, że nawet bardzo aktywny młody sportowiec nie potrzebuje uzupełniać swojej diety odżywkami białkowymi. Ważniejsze jest, aby nauczyć dziecko prawidłowego komponowania posiłków, które dostarczą pełnowartościowego białka z odpowiednich źródeł. Pozostaje kwestia stosowanych często przez młode zawodniczki suplementów odchudzających. Jeśli dziewczyna sięga po taki produkt to jest to sygnał dla rodzica, że nie akceptuje swojej aktualnej masy ciała i warto z nią o tym porozmawiać. Zdecydowanie lepszym pomysłem od stosowania preparatów odchudzających o mocno wątpliwej skuteczności, będzie zwrócenie się o poradę do specjalisty i rozpoczęcie współpracy z dietetykiem.

#GKAcademy

<< wstecz dalej >>

udostępnij